Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a dziećmi.
Personel zobowiązany jest do przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa, a w szczególności do przestrzegania praw pacjenta. We wszystkich działaniach podejmowanych wobec dziecka kierujemy się jego dobrem i najlepszym interesem.
Małoletni ma prawo, aby jego rodzice /opiekunowie prawni towarzyszyli mu podczas korzystania ze świadczeń medycznych zawsze, gdy tego potrzebuje.
W kontakcie z dzieckiem i jego opiekunem należy zachować:
- życzliwość, empatię i szacunek,
- postawę nieoceniającą,
- wrażliwość kulturową.
– Zanim zaopiekujesz się małoletnim, przedstaw się i powiedz kim jesteś.
– Wszelkie informacje przekazuj mu zrozumiałymi dla niego słowami zgodnie z jego wiekiem, używając prostego języka.
– Informuj o tym co robisz i co się z nim dzieje.
– Upewnij się, czy dziecko rozumie sytuację.
– Upewnij się, że dziecko wie o możliwości zadawania pytań osobom z personelu. - Uwzględniając wiek, poziom rozwoju dziecka oraz sytuację, mów mu prawdę i zachowaj uczciwość.
– Zwracaj się do małoletniego po imieniu w formie preferowanej przez dziecko.
– Nie rozmawiaj z rodzicem/opiekunem w taki sposób, jakby dziecka nie było podczas rozmowy.
– Uszanuj prawo dziecka do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
– Podczas badania medycznego odsłaniaj ciało dziecka partiami. W trakcie badania małoletniemu powinien towarzyszyć opiekun.
– Jeżeli chcesz uspokoić dziecko-przytulić, pogłaskać, zapytaj czy tego potrzebuje.
– Informuj małoletniego oraz jego opiekuna o zasadach obowiązujących w przychodni. Podkreśl znaczenie ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów. Zachęcaj do czytania informacji.
– Jeżeli widzisz lub podejrzewasz,że dziecku dzieje się krzywda, reaguj.
- Jeżeli widzisz, że rodzic /opiekun straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji , bagatelizuje potrzeby i odczucia małoletniego, zareaguj i przypomnij o zasadach komunikacji z dzieckiem.
- Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi twój niepokój , poproś inną osobę z personelu o obecność podczas świadczenia medycznego.
Pamiętaj, nigdy:
- nie naruszaj prawa dziecka do intymności i prywatności. Nie ujawniaj danych osobowych ani wrażliwych,
- nie omawiaj sytuacji dziecka ignorując jego obecność,
- nie ograniczaj możliwości pobytu rodzica/opiekuna przy dziecku,
- nie strasz dziecka i nie szantażuj w celu nakłonienia do współpracy,
- nie ignoruj i nie bagatelizuj odczuć dziecka np. strachu, lęku przed bólem, niepewności co do nowej sytuacji,
- nie mów nieprawdy np. mówiąc, że nie będzie bolało, kiedy wiesz, że może boleć,
- nie wyciągaj pochopnych wniosków o małoletnim i jego rodzinie, jeśli nie są uzasadnione profesjonalną wiedzą i oceną,
- nie zakładaj, że dziecko i jego opiekunowie wiedzą jakie zasady panują w przychodni i jakie zasady ich obowiązują,
- nie dopuszczaj do sytuacji , w których dzieci-pacjenci i ich opiekunowie czują się dyskryminowani lub otrzymują niższy poziom opieki,
- nie krzycz, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj małoletniego ani jego rodziców/opiekunów.