Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a dziećmi.


Personel zobowiązany jest do przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa, a w szczególności do przestrzegania praw pacjenta. We wszystkich działaniach podejmowanych wobec dziecka kierujemy się jego dobrem i najlepszym interesem.
Małoletni ma prawo, aby jego rodzice /opiekunowie prawni towarzyszyli mu podczas korzystania ze świadczeń medycznych zawsze, gdy tego potrzebuje.
W kontakcie z dzieckiem i jego opiekunem należy zachować:

  • życzliwość, empatię i szacunek,
  • postawę nieoceniającą,
  • wrażliwość kulturową.

    – Zanim zaopiekujesz się małoletnim, przedstaw się i powiedz kim jesteś.
    – Wszelkie informacje przekazuj mu zrozumiałymi dla niego słowami zgodnie z jego wiekiem, używając prostego języka.
    – Informuj o tym co robisz i co się z nim dzieje.
    – Upewnij się, czy dziecko rozumie sytuację.
    – Upewnij się, że dziecko wie o możliwości zadawania pytań osobom z personelu.
  • Uwzględniając wiek, poziom rozwoju dziecka oraz sytuację, mów mu prawdę i zachowaj uczciwość.
    – Zwracaj się do małoletniego po imieniu w formie preferowanej przez dziecko.
    – Nie rozmawiaj z rodzicem/opiekunem w taki sposób, jakby dziecka nie było podczas rozmowy.
    – Uszanuj prawo dziecka do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
    – Podczas badania medycznego odsłaniaj ciało dziecka partiami. W trakcie badania małoletniemu powinien towarzyszyć opiekun.
    – Jeżeli chcesz uspokoić dziecko-przytulić, pogłaskać, zapytaj czy tego potrzebuje.
    – Informuj małoletniego oraz jego opiekuna o zasadach obowiązujących w przychodni. Podkreśl znaczenie ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów. Zachęcaj do czytania informacji.
    – Jeżeli widzisz lub podejrzewasz,że dziecku dzieje się krzywda, reaguj.
  • Jeżeli widzisz, że rodzic /opiekun straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji , bagatelizuje potrzeby i odczucia małoletniego, zareaguj i przypomnij o zasadach komunikacji z dzieckiem.
  • Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi twój niepokój , poproś inną osobę z personelu o obecność podczas świadczenia medycznego.

    Pamiętaj, nigdy:
  • nie naruszaj prawa dziecka do intymności i prywatności. Nie ujawniaj danych osobowych ani wrażliwych,
  • nie omawiaj sytuacji dziecka ignorując jego obecność,
  • nie ograniczaj możliwości pobytu rodzica/opiekuna przy dziecku,
  • nie strasz dziecka i nie szantażuj w celu nakłonienia do współpracy,
  • nie ignoruj i nie bagatelizuj odczuć dziecka np. strachu, lęku przed bólem, niepewności co do nowej sytuacji,
  • nie mów nieprawdy np. mówiąc, że nie będzie bolało, kiedy wiesz, że może boleć,
  • nie wyciągaj pochopnych wniosków o małoletnim i jego rodzinie, jeśli nie są uzasadnione profesjonalną wiedzą i oceną,
  • nie zakładaj, że dziecko i jego opiekunowie wiedzą jakie zasady panują w przychodni i jakie zasady ich obowiązują,
  • nie dopuszczaj do sytuacji , w których dzieci-pacjenci i ich opiekunowie czują się dyskryminowani lub otrzymują niższy poziom opieki,
  • nie krzycz, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj małoletniego ani jego rodziców/opiekunów.